2014. május 11., vasárnap

Janus vagy Balassi?

Janus így ír a harcok "szépségeiről":

Ó, én háborodott, odahagytam az árnyat, a békét,
  Csábítottak a vad harcok, a trombitaszó!
...
Most élvezhetem azt, mire oly makacsul törekedtem,
  Hős haditetteimért itt a magas jutalom.
Írok s érzem eközben a lázrohamot közeledni,
  Dermesztő fagya már terjed a tagjaimon.
Kékül már ajakam, híg nedv csöpög orrlyukaimból
  És hallom vacogón összeverődni fogam.
Ujjhegyeim s lábujjaim is már eljegesedtek, 
  Olykor szinte megáll, majd szaporáz üterem.
...
Phoebus papja vagyok, s dalaim még szárnyra se keltek,
  Óvjátok legalább addig az életemet.
Sok versem van, amely végső csiszolásra szorul még,
  Sok versem töredék lesz, ha be nem fejezem.
...
Ó, hogy a bátyám s jó nővérem messze van innen,
  S nincs, ki lefogja szemem, nincs, aki sírba tegyen!

Balassi pedig így:

Vitézek, mi lehet ez széles föld felett
szebb dolog az végeknél?
...

Az jó hírért, névért s az szép tisztességért
ők mindent hátra hadnak,
...

Ellenséget látván örömmel kiáltván
ők kopiákot törnek
...

Az éles szablyákban örvendeznek méltán,
mert ők fejeket szednek


Melyiket tartja vonzóbbnak, melyikkel tud jobban azonosulni?

4 megjegyzés:

  1. Én Balassival azért tudok jobban azonosulni, mert sokkal élettel telibb, izgalmasabb amit írt, akár toborzó szövegnek is elmenne, azt a versszakot kihagyva, ahol a halálról beszél, bár valaki számára a hősi halál vonzó. Janus itt egy komor képet fest le, ahogy beteg, ahogy visszavágyik haza. Ez kicsit furcsa, nem tűnik nagyon reneszánsznak, de Janus szerintem érdekesen írt, nekem tetszik a látásmódja (bár nem mindig). Bár ez az élet sem rossz, mert én imádok olvasni, mégis összességében Balassi szebbet ígér, ezért azt választanám.

    VálaszTörlés
  2. Nekem is Balassi verse jobban tetszik,mert ott szépnek és jónak találja a katonaéletet a természetet,meg elmondja hogy a vitézi élethez mi kell. Janus pedig hiszékenynek tartja azt aki hisz az egyházi tanításnak.
    Balassi mindent jónak lát Janus pedig mindent rossznak.

    VálaszTörlés
  3. Én Balassival tudok jobban azonosulni,mert jónak írja le a katona életet és még harcolni is szeret, leírja milyen szép a természet.Janus a katonaéletet nagyon megbánta,hogy ezt választotta.Leírja,hogy beteg meg még azt írja,ahogy visszavágyik az otthonához.

    VálaszTörlés
  4. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés